• Barnehagen som flerspråklig arena 

      Sundelin, Marit; Høier, Jorun (Chronicle; Kronikk, 2011)
      I NRK-programmet Brennpunkt den 01.11.11 ble det satt fokus på kvalitet i barnehagen, uten at begrepet kvalitet ble nærmere definert. Vi ønsker å rette fokus på en av de utfordringene ansatte i barnehager står overfor, og som krever god kompetanse, tilstrekkelig personale og en tydelig ledelse for å få til en kvalitativ god barnehage.
    • Lese for å lære : Tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv 

      Høier, Jorun (Book; Bok, 2007-04)
      Denne boken er et resultat av et forskningsarbeid der oppmerksomheten har vært rettet mot sammenhengen mellom språkmiljø, språkkompetanse, lesekompetanse og læring hos tospråklige elever som får sin grunnskoleopplæring på sitt svakeste språk. Elevene følger en læreplan der målet er funksjonell tospråklighet. Forholdet mellom hverdagsspråk og skolespråk er et viktig aspekt i denne sammenheng. ...
    • Moving from everyday life to school as a learning arena : an academization of traditional knowledge 

      Høier, Jorun (Research report; Forskningsrapport, 2008)
      The topic of this paper is the school’s responsibility in the intersection between traditional and academic knowledge. The focus is on Sámi traditional knowledge, traditional ways of learning and the school as an area for learning. The heading indirectly communicates that daily living and traditional knowledge are connected. That is however too simple as a general statement, especially in a present-day ...